Egenkontrol & Risikoanalyse
Vi er stolte af vores tilpasningsevne og vores bestræbelser på at levere fremragende kvalitet i alle aspekter af vores arbejde.

Virksomhed:
Navn: By Rafika
Webshop: Dadeltaxaen.dk
CVR: 32910580
Fødevarelager adr: Hulgårdsvej 131, 2400 Kbh NV.
Virksomhedsejer: Rafika Alili
Fødevareregistreret: 30.01.2025
Virksomhedens aktiviteter:
By Rafika beskæftiger sig primært med gaveartikler, gavebokse og kurve, der kan indeholde fødevarer, blomster (uden jord) og andet detail der passer til anledningen og sæsonen. Virksomheden arbejder meget sæsonpræget.
Salget foregår primært gennem webshoppen "Dadeltaxaen.dk", samt ved afhentning fra lagret, forsendelse med post og hjemmelevering ved akut behov.
Varer:
Virksomheden indkøber/modtager emballerede varer, som kan stå i stuetemperatur og ikke er afhængig af køleskab eller frost samt opvarmning og tilberedning.
Virksomheden sørger for at alle varer er godkendt af dansk fødevarelovgivning og dermed er lovlige i Danmark.
Håndtering:
Vi sikrer fødevarerne først og fremmest er fra forsvarlige sæson (inden for holdbarhed), samt at de er opbevaret korrekt hos grossisten.
Vi sikre at modtage vareren emballeret, forseglet, med datomærkning og at sporbarhed og anmærkningen iorden.
Vi sikrer, at der er ingrediensliste, samt relevant info ifht "spor af" og ifht allergi, på et forståeligt sprog, som er tæt op af dansk eller på dansk (muligvis også engelsk).
Sikrer at alt relevant info kan ses af kunden på webshoppen- før køb.
Transport:
Vi sikrer at transportfirmaet håndtering stemmer overens med de fødevarekrav.
(Eksempelvis ikke transporterer giftig kemi, jord eller lign sammen med fødevare)
Skulle der opstå et problem ifht. uacceptable omstændigheder med transportmetoden, vils varen blive afvist.
Vi sørger for at blive kontaktet af transportfirmet før levering af varer, så vi kan være tilstede ved ankomst og sørger for varene er under opsyn og kommer igennem en forsvarlig proces op til lagret/opbevaring.
Forholdsregler ved modtagelse af varer:
Vi sørger for at tælle varerne ved ankomst og sørge for de er i god tilstand, samt opfylder krav, er forseglet og der ikke er brud på emballagen.
Hvis noget skulle være galt, såsom hul på emballagen, dårlig vare eller manglende godkendt anmærkning, vil jeg ikke sælge varen førend kravene er
Varer med brud på emballagen vil blive kasseret.
Hvis nogen af varene er dårlige vil vi rette henvendelse til grossisten/leverandøren med det samme og ikke sælge varen.
Lokaler/opbevaring:
Sørge for at det er rene lokaler hvor der ikke er adgang for skadedyr, samt uden jord, kemi, svamp, eller stærk lugt. Ligeledes vil jeg sørge for at det er lokaler der ikke har direkte åbning til et toilet .
Vi sørger for at stille varerne på paller og i forsvarlig relevant temperatur ifht. varens behov.
Bestemt hensyn ifht opbevaring af dadler :
Sørge for at de ikke ligger i et varmt lokale. Hvis vi skal have den samme sending liggende i mere end 3 mdr, vil vi sørge for at leje os ind i hos fødevaregodkendt køl/frys, så de ikke går i gæringsproces og udvikler insekter.)
Hvis en vare er dårlig og vi har overset det ved en menneskelig fejl eller pga. manglende synlighed:
Hvis varen er solgt og vi får varen retur pga. dårlig tilstand, såsom forrådnelse, svamp eller insekter, vil vi med samme tjekke op på hvordan kunden har håndteret varen, hvornår den er købt for at se om det er kundens skyld ved manglende korrekt håndtering eller om fejlen ligger i selve varen.
Ligger fejlen hos kunden vil vi vejlede om korrekt håndtering fremover.
Ligger fejlen i selve varen vil vi stoppe salget, kontakte grossisten med det samme, samt lave opslag på webshoppen, samt sociale medier om returnering eller afskaffelse af varen.
Er varen solgt til andre forretninger vil jeg kontakte dem med det samme og bede dem stoppe salget og lave en tilbagetrækning hos deres kunder.
På webshoppen har vi kontaktinfo på kunderne, så der vil vi tage direkte kontakt til kunden og give hurtig besked.
Hvis det er et større uopdaget parti vil vi også rette henvendelse til Fødevarestyrelsen.
Levering af varen:
Sendes der med posten, sikrer vi, at varene er pakket og beskyttet i relevant emballage og forseglet med stærk tape så varerne ikke falder ud eller kan påvirkes af andre forsendelser.
Sørger for kunderne modtager en mail og track & trace så de kan følge varen.
Leveres varen der personligt i tæt omegn, sørger jeg for varen ikke køres i en beskidt bil eller beskidt cykelkurv.
Andet: Er jeg i tvivl om noget vil jeg altid kontakte Fødevarestyrelsen ifht. relevant rådgivning.